Wednesday 14 August 2013

Sverige!

I går var jeg på sommerferiens første og siste utenlandstur, en tur til Sverige. Jeg kjørte av gårde tidlig på morran med mamma og pappa og vi satte kursen for Järpen. Været var så som så, men vi satt da i bil så det hadde ikke så mye å si.

Framme i Järpen måtte vi først "fika" litt. Vi slo oss ned på denne koslige kafeen.
Der fant jeg også den nyeste versjonen av Fader Vår:
EU-bønnen

Jeg har intrykk av at söta bror er ekstremt glad i loppemarked, eller loppis, som de kaller det. Denne kafeen inneholdt et loppemarked, og husene på begge sider av kafeen var loppemarked. Det var også stadig skiltet til loppis da vi kjørte rundt.

Men loppis er jo gøy og vi var selvfølgelig inne og kikket i alle vi fant. Mamma fant en fin krukke hun skal ha røsslyng i, men ellers fant vi ikke noe videre interessant.

Vi gikk heller inn på Ica og kjøpte noen nødvendigheter, som Wasa Rågi knekkebrød, Cola burker og såpe.

Så dro vi videre til en trevarehandel som visstnok var hovedgrunnen til at vi dro til Järpen. Mamma og pappa skulle ha noen stolpelokk til det nye gjerdet sitt, og hvorfor de ikke kunne skaffe dette i Norge vites ikke. Jeg diltet bare etter og så mer fram til neste stopp, nemlig fabrikkutsalget til Lundhags. Her fikk jeg kjøpt meg en ny turbukse som skal prøves ut på morgendagens hyttetur.

Etter en tur på systembolaget satte vi snuten mot Norge. Vi kjørte til Storlien og spiste på en resturant jeg tror het Flammen i det som kan ha vært sentrum. Maten var i alle fall god og det er alltid kjekt å se maten fiffig dandert.


Etterpå var vi innom Coop Konsum på Storlien. To fleskbusser sto parkert utenfor og parkeringsplassen var full av norske biler, så her tilbrakte vi ikke mye tid. Dyrere enn Järpen var det og. Jeg regner med siden det er rett over grensen kan de skru opp prisene litt i forhold til lenger inn i landet, siden de vet norbaggarna betaler.

Hjemme i Norge fikk jeg pappa til å stoppe på Leirfall så jeg fikk vist fram helleristningene. Mamma frøs og satt i bilen, men pappa ble med opp for å se. Helleristningene her er veldig fine, spesielt prosesjonen som er en av få avbildninger vi har med flere menneskeskikkelser samlet. Helleristningsfeltene her ligger også veldig lett tilgjengelig, så anbefaler alle som kjører gjennom Stjørdal kommune å svinge av veien og se.
Hovedfeltet
Prosesjonen skimtes i midten
Skip
 Ved havna fremme i Trondheim stoppet pappa opp for å se på det fem-masta cruiseskipet som lå til kai i hele går.
Ganske så spesielt.


Til slutt et bilde av tre essensielle ting jeg kjøpte som skal bli med til Skottland.

1. Rågi knekkebrød. Det er dette knekkebrødet jeg er opplært til å synes er best, og det får man ikke kjøpt i Norge lenger, med mindre man er på Meny eller noe. Vi hamstrer derfor inn når vi er i Sverige. Og i Skottland kommer jeg vel til å lide av akutt fibermangel siden Britene ikke vet hva grovt brød er, så da må man pakke knekkebrød.

2. bliw såpe. Da jeg var mindre var jeg veldig sær på såpe og hatet håndsåpe som luktet sterkt, slik at jeg kunne kjenne den sterke såpelukten av hendene når jeg f.eks. spiste etterpå. Jeg fant den gang ut at bliw var såpa for meg, den lukter mildt og godt. Og speilvendt heter såpa wild, det er ganske kult. Men så sluttet de å selge den på de fleste matvarebutikker. Så sluttet de å selge den på Coop Obs. Så sluttet de til og med å selge den på Staples, min siste go to butikk for bliw såpe. Så nå må vi også hamstre såpe når vi er i Sverige, hvor de til og med selger den på pumpeflasker.

3. Hårdbørste. Fordi den var billig og jeg trenger en ny.

No comments:

Post a Comment